Op 12 april starten de werken aan de Tervuursesteenweg. De heraanleg zou op het einde van dit jaar voltooid moeten zijn. Tijdens deze werken zullen een dertigtal buurtwinkels onvermijdelijk hinder ondervinden. Schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a) wil dit echter zoveel mogelijk beperken. “We willen de buurtbewoners aanmoedigen om hun boodschappen toch in de plaatselijke handelszaken te blijven doen. Daarom hebben we een spaaractie uitgewerkt waar een mooie beloning aan vast hangt. Op deze manier willen we de lokale ondernemers een hart onder de riem steken in deze moeilijke periode.”

Telkens je aankopen doet bij de plaatselijke bakker, slager of groenteboer, krijg je een stempel op je spaarkaart. Een volle spaarkaart kan worden ingeruild voor een postkaart met een oud straatbeeld van de Tervuursesteenweg. Elke maand wordt er een andere postkaart uitgegeven. Op het einde van de werken zal er uit alle deelnemers één gelukkige Mechelaar worden geloot die een fiets wint. “Als stadsbestuur kunnen we de juiste randvoorwaarden creëren om deze buurtwinkels de nodige kansen te geven. Het beperken van de nadelige gevolgen van werken is daar een goed voorbeeld van”, aldus Caroline Gennez.

Het stadsbestuur heeft in haar Commercieel Strategisch Plan het kernwinkelgebied in de Mechelse binnenstad afgebakend. Dit betekent echter niet dat de vele lokale winkels in buurten en wijken over het hoofd worden gezien. In het Commercieel Strategisch Plan belooft de stad immers om bijzondere aandacht te besteden aan de buurtwinkels, onder meer omdat deze de sociale cohesie versterken. Wie in de dorpskernen van Walem, Muizen, Hombeek, Leest, Battel en Heffen een buurtwinkel wil openen, komt in aanmerking voor een vestigingspremie. Uit onderzoek blijkt dan ook dat Mechelen dankzij deze inspanningen goed scoort wat het aantal buurtwinkels betreft. “Buurtwinkels hebben zowel een economische als een sociale functie. Zij zorgen voor een gediversifieerd en kwalitatief hoogstaand aanbod. Je kan er echter niet alleen je boodschappen doen, maar ook een aangename babbel met je buren. Dikwijls zijn deze handelszaken het kloppende hart van een buurt of wijk en spelen zij een belangrijke rol als ontmoetingsplaats. Wij willen dat elke Mechelaar op wandelafstand in zijn vertrouwde buurtwinkel terecht kan voor alle dagelijkse behoeften. Dit beperkt trouwens het aantal verplaatsingen, wat de mobiliteit en het milieu ten goede komt. Dit jaar hebben we 73 000 euro budget voorzien ter ondersteuning van de buurtwinkels. Ten slotte kan ik ook nog aankondigen dat we op 12 juni een Dag van de Buurtwinkel organiseren en dat we binnenkort ons Buurtwinkelactieplan zullen voorstellen”, besluit schepen van Economie Caroline Gennez.