Vandaag wordt Jo Cornu aangesteld als de nieuwe CEO van de NMBS. sp.a heeft alvast een 10-puntenplan klaar voor de nieuwe topman van het spoorwezen. Die prioriteiten gaan allen over reizigersvervoer. Want volgens Bruno Tobback moet de NMBS de verlieslatende tak van het goederentransport afstoten. “Ik heb al veel mensen horen zeggen dat de reiziger terug centraal moet staan, ik nodig hen uit om die woorden nu ook om te zetten in daden.”, aldus Tobback. Karin Temmerman benadrukt dat de NMBS ook oog moet hebben voor bijzondere doelgroepen. 

De eerste 3 prioriteiten voor de vernieuwde NMBS hebben rechtsreeks betrekking op de reiziger.

1/Reizigers moeten kunnen rekenen op een stipte trein. Dit jaar zakte de stiptheid tot een schamele 84,2%. sp.a vindt dat tegen eind 2015 de stiptheid opnieuw meer dan 90% moet bedragen. “Dat is een realistisch objectief maar geen eindpunt.”, aldus sp.a-kamerlid David Geerts.

2/ Daarnaast wil sp.a ook een comfortabele zitplaats voor alle treinreizigers. In afwachting van de levering van nieuwe stellen zouden de treinbegeleiders veel vlotter eerste klasse-rijtuigen moeten declasseren. “Het is absurd dat mensen vandaag in tweede klasse als sardienen in een blikje zitten, terwijl er in 1e klasse lege stoelen zijn.”, aldus Geerts.

3/ “De NMBS moet ook oog hebben voor bijzondere doelgroepen”, vult fractieleidster Karin Temmerman aan. “Want de trein moet voor iedereen rijden.” Temmerman verwijst onder meer naar de goedkope schoolabonnementen die toenmalig staatssecretaris Bruno Tuybens uitwerkte en naar de Go Pass-formules. “Maar ook senioren moeten goedkoop blijven rijden tijdens de daluren en er is nog werk aan de winkel om de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers te verbeteren. Tot slot zou de nieuwe spoorbaas ook de hand moeten reiken aan fietsers.”

Daarnaast zien we ook vier concrete opdrachten om de interne organisatie van het spoorbedrijf te verbeteren:

4/ Bovenaan die agenda moet de invoer van een nieuw transportplan staan dat de dienstregeling van onze treinen regelt. Dat nieuwe plan is veel te lang uitgesteld, de nieuwe CEO mag hier niet meer mee talmen. Het huidige transportplan dateert reeds van 1998, intussen heeft de NMBS meer dan dubbel zo veel reizigers.

5/ Daarnaast pleit sp.a ook voor een snelle invoering van het ECTS-veiligheidssysteem.

6/ We willen ook een betere dialoog met reizigersorganisaties (Trein Tram Bus, voetgangersbeweging, fietsersbond).

7/ De trein van de toekomst biedt haar reizigers ook Wifi-connectie. Dat kan blijkbaar al in Nederland en Duitsland, ons land loopt achter.

Tot slot zien we ook 3 belangrijke manieren om met andere organisaties samen te werken.

8/ Papieren tickets en geplastificeerde abonnementen moeten volgens sp.a vervangen worden door een MOBIB-kaart, een contactloze elektronische kaart waarop verschillende soorten vervoersbewijzen van alle openbaar vervoersbedrijven kunnen worden ‘opgeladen’.

9/ Steve D'Hulster en Jan Roegiers ijveren vanuit het Vlaams Parlement al langer voor een betere mobiliteit rond de steden, in samenwerking met de regionale vervoersmaatschappijen. In onze grote steden willen we tegen 2020 daarom een voorstadsnet dat reizigers in een afstand van 20 kilometer rond de stad, om de 20 minuten een verbinding geeft die hen binnen de 20 minuten binnen de stad brengt.

10/ NMBS moet zich volgens sp.a ontpoppen tot een heus mobiliteitsbedrijf. Daarbij moeten stations een knooppunt zijn waar reizigers overstappen van trein naar bus, van wagen naar fiets, van fiets op tram.

Download hier ons tienpuntenplan