Het stadsbestuur wil Mechelen meer promoten als winkelstad. Daarom wordt er gefocust op drie troeven: kindvriendelijkheid, cultuurhistorisch aanbod en compact shoppen.

"Door te focussen op bepaalde niches, willen we ons onderscheiden van omliggende steden", zegt schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a).

De stad wil op drie peilers investeren. De eerste is kindvriendelijkheid. "Mechelen Kinderstad is een sterk merk dat we door de link met winkelen verder kunnen uitbouwen. We willen meer kinderwinkels aantrekken en zijn op zoek naar een geschikte locatie voor een kinderstadcafé, een plek waar gezinnen tussen het winkelen door even kunnen uitblazen." De tweede troef is het rijke patrimonium en het cultureel aanbod, drie het zogenaamde FRUN-shoppen, een samentrekking van FUN- en RUN-shoppen. "Omwille van de duidelijke afbakening van ons kernwinkelgebied, de goede bereikbaarheid en het feit dat alle winkels op wandelafstand liggen, is onze compacte binnenstad hiervoor uitermate geschikt", aldus Gennez.