De Stad Halle heeft een voorbeeldfunctie wanneer het het fietsbeleid aangaat. Dat begint bij voorzieningen voor het eigen personeel.  

Maar ook op het openbaar domein natuurlijk.  De aanleg van fietspaden is daarbij essentieel, maar ook bij het plaatsen van fietsenstallingen moet er doordacht gerealiseerd worden.  Op het openbaar domein wordt er voor fietsenstallingen  geopteerd voor het type ‘Gent’. Dit zijn beugels (hoog-laagsysteem) zodat de fiets met het fietsframe aan de stalling kan bevestigd worden en zorgen ook voor voldoende stabiliteit. Bovendien loop je zo het risico niet dat je fietswiel omgeplooid wordt. En er wordt geluisterd naar de Fietsersbond, want die adviseert dit type stalling voor het middellang parkeren.

De Stad geeft dus het goede voorbeeld.

Zo worden er aan de personeelsleden veilige parkeerplaatsen aangeboden in en aan de stadsgebouwen.   In De Bres en het stadhuis kunnen de fietsen gestald worden in de garage. Het aantal plaatsen werd er trouwens uitgebreid. In het stadsmagazijn is er binnenin het gebouw een overdekte fietsenstalling . Er worden eveneens plaatsen voorzien voor een bakfiets en aanhangwagentjes. Aan de kinderopvangplaatsen wordt de parking vooraan gebruikt voor het stallen van de fietsen.
 Hetzelfde geldt voor een aantal OCMW-gebouwen. In De Lemoon en Ten Hove kunnen de personeelsleden hun fietsen zelfs in de berging van het gebouw stallen.
 Voor de andere gebouwen zoals De Meiboom, Okidoki, den Ast en de Servaisacademie zijn er in de onmiddellijke omgeving een publieke fietsenstallingen aanwezig.    Aan ’t Vondel en de Kazerne moet het wel nog beter. Er wordt momenteel gezocht naar een geschikte locatie voor een fietsenstalling, wat niet zo evident is omdat op de binnenkoer geen verankering mogelijk is.    Aan het Sociaal Huis op de A. Demaeghtlaan, wordt begin volgend jaar een nieuwe overdekte fietsenstalling in gebruik genomen van zomaar eventjes 60 plaatsen. Een deel hiervan wordt voorbehouden voor het personeel en zal enkel toegankelijk zijn met een personeelsbadge. Maar een ander groot deel zal dus door iedereen kunnen gebruikt worden.

Alle medewerkers ontvangen de maximaal toegelaten fietsvergoeding, indien ze uiteraard met de fiets naar het werk komen. Halle nam de afgelopen tijd bovendien een aantal bijkomende maatregelen om het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer en voor dienstverplaatsingen aan te moedigen.

De stad heeft in totaal 10 (elektrische) dienstfietsen en een elektrische scooter. Deze staan ter beschikking in het stadhuis, Pagadderke, de Kazerne, CC ‘t Vondel of het magazijn. In het stadhuis en het magazijn werden ook in totaal 10 oplaadpunten voor elektrische fietsen voorzien. Er zijn fietsvoetpompen, fietstassen, fluo hesjes, rekkers en diefstalveilige lange sloten. In De Bres is er ook mogelijkheid tot het nemen van een douche.

En dat is nog niet alles, want er wordt verder gedacht.

Wat de stad betreft wordt door de duurzaamheidsambtenaar onder meer gedacht aan mogelijkheden voor het personeel om een elektrische fiets uit te testen voor woon-werkverkeer, aanwezigheid van fietspompen op alle buitendiensten, creatie van extra mogelijkheden tot het stallen van een fiets in de andere stadsgebouwen,…

Dat de stad Halle goed bezig is met het sensibiliseren blijkt uit de cijfers. Wat de Stad betreft hadden we in 2011 een interne bevraging over het fietsgebruik. Daaruit bleek dat 11,73 % van de mensen regelmatig met de fiets komen werken. Op basis van de in 2016 uitbetaalde fietsvergoeding hebben we momenteel 21 % van de mensen die regelmatig de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer en/of dienstverplaatsingen. Net geen verdubbeling, maar het komt toch overeen met meer dan 70 mensen. En dat kan nog beter. 

De duurzaamheidsambtenaar berekende dat de fietsende personeelsleden goed zijn voor 50.000 uitgespaarde autokilometers per jaar.