Met een gloednieuw handboek 'Sterke SCH'ouders' wil de stad Leuven de samenwerking tussen haar basisscholen en anderstalige ouders verbeteren. Geen overbodige luxe want het aantal niet-Nederlandstalige leerlingen neemt nog elk jaar toe.

Zo sprak één op drie van de in totaal 10.377 leerlingen tijdens het schooljaar 2013-2014 geen Nederlands thuis en dat gebrek leidt dan ook vaak tot mindere schoolprestaties. "Daarom zullen we elke school ondersteunen met een ouderbeleidsplan", aldus onderwijsschepen Mohamed Ridouani (sp.a). "Eke school kan daarvoor bij ons ook een subsidie aanvragen van 1.000 euro."

Taaltasje

In brede school Don Bosco in Heverlee beseft men dat kinderen niet alleen op school moeten bijleren, maar ook thuis of in familiekring. In de Okra-klas krijgen niet-Nederlandstalige leerlingen iedere week enkel uurtjes bijles en ook de ouders worden op verschillende momenten uitgenodigd om inzicht te krijgen in het lessensysteem. Om ook na de schooluren aan het Nederlands te werken, krijgen ze een taaltasje mee. "Wij wonen nu vier jaar in Leuven en dankzij die verhaaltjes, puzzels en geheugensteuntjes is de kennis van het Nederlands bij mijn zoontje Amrita (4) al fel verbeterd", zegt mama Prija uit Indië. "Het zijn allemaal handige middeltjes die ertoe leiden dat hij zich beter in zijn vel gaat voelen en ook meer vriendjes gaat maken. Bovendien is het ook voor ons ouders handig, want Amrita begint mij nu woorden te leren."

KHK

© 2015 De Persgroep Publishing (Het Laatste Nieuws)