Leuven is de fietsstad van Vlaanderen geworden. Het aantal fietsers neemt elke dag toe. Een opsteker voor een stad die streeft naar klimaatneutraliteit. De Leuvenaar is een intensieve gebruiker van de fiets. 'Volgens de recente stadsmonitor gebruikt 43% de fiets voor woon- werkverkeer, onder meer om zich te verplaatsen naar het station. De foutief gestalde fietsen op het Martelarenplein zijn momenteel echter een doorn in het oog van dit mooie stationsplein', zeggen schepen Dirk Robbeets en fractieleider Mich De Winter. 

Om de huidige capaciteit van 5.358 plaatsen in de stationsbuurt te verhogen komen er op perron 13 en aan de Ijzerenwegstraat in Kessel-Lo 681 extra fietsenstallingen. Deze stallingen doen dienst tot de realisatie van de pendelparking op Leuven-Noord. Vanaf dat moment zal perron 13 immers dienst doen als verbindingspad tussen de nieuwe pendelparking en het station.

Schepen Dirk Robbeets (sp.a): 'Daarnaast zal de NMBS een afgesloten, bewaakte en betalende fietsenparking van 600 plaatsen inrichten in parking De Bond. Daarvoor moeten 28 autoparkeerplaatsen sneuvelen. De betalende parking in het fietspunt maakt plaats voor een extra ruimte met etagerekken waardoor 400 extra fietsen gratis kunnen parkeren.'

Mich De Winter, fractieleider sp.a Leuven: 'De NMBS bereidt momenteel de bouw van een nieuwe fietsenparking onder het niet onderkelderde deel van het Martelarenplein van minstens 2.500 plaatsen voor, maar streeft naar een fietsenparking van 4.000 plaatsen.'

Het intensief overleg tussen de stad en de NMBS leidt tot positieve resultaten voor de Leuvense pendelaar.