sp.a Temse vindt het voorbeeld van Bornem zeer inspirerend en zal, bij  monde van Bert Bauwelinck, op de komende gemeenteraad aandringen bij het  schepencollege om te onderhandelen met Infrabel om de verkleumde  treinreizigers het stationsgebouw én toiletten te laten gebruiken.

Op 18 maart 2016 sloot het stationsgebouw definitief de deuren, ondanks protest van de gemeenteraad.  sp.a Temse protesteerde hier reeds meermaals tegen, maar het mocht niet baten.  Het bemande loket en de daarbij horende toiletten bleven dicht, nu reeds meer dan anderhalf jaar.

Blijkbaar lukt het de NMBS/Infrabel niet om investeerders te vinden om daar iets ‘nuttigs’ en/of winstgevend te ontwikkelen.  Ook kon je twee maand geleden werknemers van de spoorwegmaatschappij het houtwerk aan het stationsgebouw strak wit zien schilderen.  Ijdele hoop voor wie dacht dat het station en de toiletten opnieuw zouden openen.

Met het winterweer van de voorbije dagen viel nogmaals op hoe noodzakelijk de heropening wel is.  De vele scholieren en andere pendelaars mochten met de vele vertragingen in de vrieskou blijven staan.  Wie geen ticket of abonnement heeft kon in regen – en sneeuwvlagen aanschuiven aan de ticketautomaat, die zelf ook wel eens last van het gure winterweer bleek te hebben.

In buurgemeente Bornem is het stationsgebouw ook niet meer bemand, maar heeft het gemeentebestuur onderhandeld met Infrabel om het stationsgebouw toch open te stellen, voor slechts 400 euro per maand, wat neerkomt op een forfaitaire vergoeding voor de energiekosten. Verder werd er ‘over ’t water’ ook een regeling inzake verzekeringen getroffen, wat dus neerkomt op zo’n 5000 euro om de Bornemse pendelaars terug een verwarmde en lichte wachtplaats te geven.