De NMBS haalt nog altijd niet de stiptheidscijfers die in het beheerscontract werden afgesproken, ondanks het feit dat ze in haar nieuwe vervoersplan de reistijden verlengde. “Dat mag niet uit het oog worden verloren”, aldus Geerts. De vernieuwing in tegemoetkomingen die nu worden aangekondigd, houden in dat een eenmalige vertraging van een half uur voldoende is om de reiziger een compensatie te geven. De helft van het treinticket zou dan worden terugbetaald. Het oude systeem, waarbij een reiziger na een hele reeks kleine vertragingen een compensatie krijgt, zou dan wel verdwijnen. “Zo’n vereenvoudigde regeling is in het belang van de reiziger en de NMBS”, zegt David Geerts. “Vroeger moest de reiziger een hele ‘boekhouding’ bijhouden van kleine vertragingen, die dan weer door de NMBS moest worden gecontroleerd. Dat bracht een hoop papierwerk met zich mee. Het zou een goede zaak zijn als de NMBS, in overleg met alle partners, een vereenvoudiging van dat systeem kan doorvoeren.” “Maar het einddoel moet zijn dat compensaties overbodig worden. De NMBS moet echt een prioriteit maken van de verbetering van de stiptheid. Er is nu al drie maanden op rij een verbetering, maar dit komt ook door het verlengen van de reistijden van de treinen in het nieuwe vervoersplan. Bovendien is er een verbetering van de stiptheid te zien gedurende heel de dag, maar de stiptheid tijdens de spitsuren laat nog steeds de wensen over”, besluit Geerts.