De brief begint met felicitaties aan het adres van de kersverse Canadese premier Trudeau die twee weken terug de verkiezingen won in zijn land. Eén van zijn centrale verkiezingsbeloften was om te breken met de aankoop van F-35 gevechtsvliegtuigen. Een belofte waar sp.a de nieuwe premier graag aan herinnert. “We willen met deze brief inderdaad onze steun aan het voorstel van Trudeau betuigen”, zegt Dirk Van der Maelen. “Zijn motieven om te breken met de F-35 zijn zeer gelijkaardig aan de onze. Zo wil hij eerder inzetten op de bescherming van het eigen luchtruim, dan op offensieve capaciteiten en wil hij niet al zijn geld investeren in de luchtmacht, maar ook ruimte maken voor investeringen in de marine.”

Volgens sp.a is investeren in onze marine toekomstgericht een betere keuze. “Studies tonen aan dat conflicten zich in de toekomst steeds vaker op zee zullen afspelen”, meent Alain Top. “Niet enkel op militair, maar ook op economisch vlak speelt onze zeemacht een belangrijke rol. De Belgische Exclusief Economische Zone is geografisch slechts een klein gebied in de Noordzee, maar behoort wel tot de drukst bevaren gebieden ter wereld. Jaarlijks wordt er meer dan 200 miljoen ton goederen vervoerd, wat het belang van onze havens zoals Oostende, Zeebrugge, Gent en Antwerpen nogmaals onderstreept. In die context is de economische bescherming, maar bijvoorbeeld ook de bestrijding van de drugstrafiek door de marine van niet te onderschatten belang.”

De Canadese shift van middelen van luchtmacht richting zeemacht, zien de socialisten als een blauwdruk voor het Toekomstplan van onze Defensie. “We zeggen al langer dat we niet al onze eieren in het nest van de luchtmacht mogen leggen”, benadrukt Dirk Van der Maelen. “Daarom moeten we dus kiezen voor goedkopere alternatieven. Zo kunnen we onze huidige F-16’s updaten of nieuwe toestellen leasen. Tsjechië, bijvoorbeeld, least momenteel Zweedse straaljagers. Hiermee kan je perfect het eigen luchtruim verdedigen én het is een stuk goedkoper dan gloednieuwe F-35’s aan te schaffen. “De voorbije week opende een delegatie van onze Belgische regeringen een nieuwe afdeling van de ASCO-fabriek in British Columbia. Deze fabriek is producent van onderdelen van de F-35. Op deze manier heeft de Belgische regering nogmaals impliciet haar steun uitgesproken voor dit type gevechtsvliegtuig.”

“Dit project is budgettaire waanzin” vindt Van der Maelen. “Op basis van de rapporten uit Canada en Nederland kunnen we concluderen dat de totale kostprijs voor België veel verder gaat dan de eerder geciteerde bedragen van 3,6 miljard euro. Als we daarbij ook rekening houden met onder meer de werkingskosten en de kosten voor instandhouding, dan kan de totale kost op een levensduur van 30 jaar oplopen richting 20 miljard euro. In tijden van enorme besparingen op het Defensiebudget is dit niet realistisch. In tijden van drastische besparingen die alle gezinnen treffen, is dit zelfs onverantwoord.”