De twee modellen over een nieuwe NMBS-structuur die Minister Magnette vandaag aan de kern voorlegde bieden onvoldoende antwoorden aan de verzuchtingen van de reizigers. “Deze nota blijft veel te veel gefocust op structuur en veel te weinig op mobiliteit”, zegt sp.a-Kamerlid David Geerts.

David Geerts: “Het uitgangspunt moet de reiziger zijn en niet het al dan niet behouden van instellingen. Geen van de twee modellen geeft voldoende perspectief op het herstel van stiptheid, veiligheid en schuldstabilisatie. Het door Magnette geprefereerde voorstel is teveel gericht op liberalisering en vrijmaking van de markt, terwijl die nog lang niet beslist werd op EU niveau. Reizigersvervoer is een taak van openbare dienstverlening. En juist daarom moet die kwalitatief hoogstaand zijn.”

De ‘Holding’ behoudt in het voorstel van Magnette de drie raden van bestuur, terwijl hier wat ons betreft er één raad van bestuur moet zijn. Zijn tweeledig model splitst de reizigersdiensten te veel. Zo komen er ook reizigersdiensten bij de Infrastructuurbeheerder te liggen. “In alle andere landen met een tweedeling komt dit bij de vervoerder te liggen”, aldus Geerts.

Het voorstel biedt ook geen antwoord op het probleem met NMBS Logistics. “Sinds 2005 is er 700 miljoen euro in deze poot gepompt. Een ABX-scenario bis is zich onder onze ogen aan het voltrekken. Maar de verantwoordelijken bij de NMBS lijken de andere kant op te kijken”, zegt Geerts.

Met deze tweedeling blijft het mogelijk om ping pong te spelen. Volgens het onderzoeksrapport over het treinongeluk in Godinne was Infrabel op de hoogte van het feit dat het signalisatiesysteem in Godinne niet functioneerde. Dit bleek gemeld te zijn door treinbestuurders op 2 en 10 mei. Infrabel ontkent en zegt dat ze op 6 mei een melding kregen en de nodige herstellingen uitvoerden. Geerts zal Magnette hierover ondervragen tijdens de bijzondere commissie spoorveiligheid van 27juni 2012.

“Het is goed dat de discussie rond de structuur van de NMMBS is opgestart zegt Geerts. Maar dit voorstel richt zich onvoldoende op de noden van de reizigers”, besluit Geerts.

Meer info

David Geerts 0475/29 92 06