'Steeds meer studenten hebben goesting om in Mechelen te blijven plakken na hun studies', zegt eerste schepen Caroline Gennez (sp.a). 'Het is dan ook heel belangrijk dat zij voor alles in hun stad terecht kunnen.

Mechelen moet volgens Caroline Gennez een 'kleine grootstad op mensenmaat' zijn. 'Je moet alle mogelijkheden kunnen aanbieden voor bijvoorbeeld cultuur, sport en ontspanning maar ook en vooral in de locale economie', zegt ze. 'Daarom wordt dit jaar gewerkt aan onder meer een actieplan om de detailhandel en de horeca te ondersteunen. Er loopt een studie met de vraag waar zijn de consumenten naar op zoek in de stad. Als je dat weet kan je daar toekomstige projecten op enten.' Het commercieel strategisch plan voor de detailhandel en de horeca moet midden dit jaar klaar zijn. Tegen september wil de schepen van Economie ook een actieplan opstellen om de buurtwinkels te promoten. Daarvoor is een bedrag van 20.000 euro ingeschreven in de begroting. En ten slotte onderzoekt de afdeling economie nog of Mechelen in een project stapt samen met het Nederlandse Gouda om de economie in de binnenstad te versterken. De Europese Unie kan in dat geval jaarlijks subsidies verlenen aan creatieve of vernieuwende samenwerkingsprojecten. Voor de grote ondernemingen wordt gewerkt aan een databank die de hele bedrijfswereld in kaart moet brengen. 'Een gouden gids van de Mechelse bedrijven zeg maar', zegt Caroline Gennez. 'Bovendien willen we er een echt elektronisch loket voor de bedrijven van maken. Langs deze weg kunnen ze informatie opvragen en formulieren vinden die ze nodig hebben voor hun activiteiten.'