1. Vooral Brusselaars krijgen vliegverkeer over zich heen
Het vliegverkeer dat vertrekt van de luchthaven van Zaventem maakt lawaai. 2/3 van de mensen die last hebben van dat lawaai zijn Brusselaars. Honderdduizenden mensen.

2. Brussels Airport stelt relatief weinig Brusselaars te werk
Het aantal Brusselaars dat in Zaventem werkt, ligt laag. 15% van alle werknemers op de luchthaven van Zaventem zijn Brusselaars. Dat komt ongeveer overeen met de verhouding van het aantal Brusselaars t.o.v. de Belgische bevolking.

3. Gezondheidskost van vliegtuiglawaai = 65 mio euro
Vliegtuiglawaai heeft ook impact op de gezondheid van wie vliegtuigen over zich heen krijgt. De economische kost van het overvliegen van Brussel wordt berekend op bijna 65 miljoen euro jaarlijks, volgens een studie in opdracht van Leefmilieu Brussel.

4. Brussels Airport ligt erg dicht bij Brussel
De start- en landingsbanen van Brussels Airport liggen op minder dan negen kilometer van het centrum van de hoofdstad. Dat is de helft van 19 km, de gemiddelde afstand van de 50 voornaamste luchthavens van Europa t.o.v. de naburige grote stad.
De luchthaven van Madrid ligt op vergelijkbare afstand van Madrid als Brussels Airport van Brussel. Brussels Airport verwijst vaak naar Madrid, want daar is er geen probleem met vliegtuighinder. Maar in die vergelijking wordt het volgende vaak vergeten: Madrid heeft geïnvesteerd op twee vlakken (en Brussels Airport niet).
-        sinds 1996 is er een schadevergoedingsregeling voor de omwonenden
-        in 1998 werden er vier nieuwe start- en landingsbanen aangelegd om de vluchten over de stad te beperken

5. Nachtelijk vrachtvervoer gebeurt normaal ver van de grootstad
Maar niet in België. DHL vertegenwoordigt 98% van het nachtelijk vrachtvervoer van Zaventem. In de andere Europese landen gebeuren de nachtvluchten van DHL ver van de grootstedelijke centra: in Frankfurt-Hahn en Leipzig in Duitsland, op de East-Midlands in Engeland, te Vitoria in Spanje en in Bergamo in Italië.

6. Alternatieve routes worden onderbenut
Er bestaan alternatieve routes voor vliegverkeer vanuit Zaventem. De routes zijn wettelijk en bestaan vandaag al. Ze respecteren de strengere normen en overvliegen drie tot tien keer minder mensen. Toch worden ze nauwelijks gebruikt. Het gaat over de IKEA-route (Oostrand) en Ringroute (Noordrand). Het zijn geen exclusieve Vlaamse routes: vluchten over Noordrand en Oostrand overvliegen zowel Brussel als Vlaanderen.

7. Ryanair wil vooral de kosten drukken
Vliegtuigmaatschappij Ryanair lanceert geen nieuwe routes meer op Brussels Airport zolang er geen oplossing is in de discussie over de geluidsnormen. De maatschappij protesteert dat ze niet voor 7 uur over Brussel mag vliegen. Nochtans heeft Ryanair geen moeite met later vertrekken op de luchthaven van Eindhoven. Daar breidt Ryanair zijn vluchten zelfs uit. Gelijkaardige vluchten kunnen in Eindhoven maar na 8 uur vertrekken. Later vertrekken kost iets meer: de huurkost van de banen stijgt. Daar zit dus de knoop.

8. De keuze voor de huidige pistes is niet rationeel
De keuze voor de huidige pistes is niet gebaseerd op rationele argumenten (aantal overvlogen mensen, veiligheid, ….) maar het is een politieke keuze. Dat zegt een universitaire studie van de ULB.

9. De federale regering draalt
Het is de federale regering die de vliegroutes bepaalt. In het federale regeerakkoord van 2014 beloofde die regering om voor een structurele oplossing te zorgen. Tot nu toe heeft ze geen enkel voorstel van oplossing neergelegd.

10. De Brusselse normen zijn niet nieuw
De Brusselse geluidsnormen bestaan al sinds 1999. Ze zijn niet veranderd. Maar als reactie op het dralen van de federale regering heeft het Brussels Gewest de tolerantie afgeschaft die ze al jaren toepaste. De Brusselse regering gaat de normen dus strikt toepassen.
Al drie jaar laat de federale regering de vliegsituatie in Brussel te verbeteren. Bovendien zeggen voor- en tegenstanders dat vliegtuigen de laatste jaren veel minder lawaai maken. Het zou dus geen probleem mogen zijn de normen die 20 jaar geleden werden vastgelegd na te leven.