Minister Galant wil 80 % van onze stations uitrusten met toegangspoortjes. Niet alleen is dit een onzinnig idee, maar het is ook financieel onrealistisch om dergelijke dingen voor te stellen. Zeker als je ziet hoeveel de regering bij NMBS en Infrabel gaat besparen. Bovendien is dit een extra barrière voor reizigers. Het station moet dienen als een ontmoetingsplek, vlot en toegankelijk.

Na de verijdelde aanslag op de Thalys wil minister Galant blijkbaar 80 % van de stations uitrusten met toegangspoortjes. “Dit is niet alleen financieel onrealistisch voor een besparingsregering, maar zal ook niet veel zoden aan de dijk zetten. Terroristen zullen zich heus niet laten stoppen door een poortje,” aldus sp.a Kamerlid David Geerts. De minister haalt haar mosterd in Spanje. Het klopt dat daar na de aanslagen in 2004 heeft men in Spanje in de grote stations toegangspoortjes gezet. Maar dit heeft enorm veel geld gekost. Bovendien werden tal van andere investeringen hierdoor geschrapt.

Geerts: “Het is ongezien dat een minister een idee als dit lanceert, zonder een budgettair kader mee te geven. Galant wil dan wel schrappen in het aanbod maar wil als rechtse minister wel toegangspoortjes met bijhorende infrastructuurwerken Begrijpen wie kan.”

De sp.a vindt dat het station een ontmoetingsplaats moet zijn. Door toegangspoortjes te installeren zal men enkel en alleen de angstpsychose versterken. Bovendien roept dit idee ook praktisch heel wat vragen op. Waar komen de toegangspoortjes? Wat met overstappen, treinen met vertraging of afgeschafte treinen? Moeten treinreizigers extra tijd rekenen om de trein te nemen?

Bevoegdheden Securail

De minister zou trouwens beter werk maken van de uitbreiding van de bevoegdheden van Securail. Nu vallen de mensen van Securail onder de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en de bijzondere veiligheid. Zo kunnen zij onder de wettelijk bepaalde voorwaarden gebruik maken van handboeien en pepperspray. Maar de mensen van Securail kunnen bijvoorbeeld geen identiteitscontrole doen. Ook moeten zij steeds wachten op de politie. “Na de aanslag van augustus heeft de regering meer mensen van Securail in Brussel-Zuid gezet. Dit ten koste natuurlijk van de taken in de andere stations. Misschien moet de minister eens kijken naar het personeelseffectief van Securail. Daarnaast moet men kijken in welke mate men een aantal mensen van Securail geen politievorming kan geven,” zegt Geerts. Meer info : David Geerts 0475/29.92.06