Op vrijdag 23 juni werd een nieuw beeldhouwwerk van Michaël Borremans, ‘De Passanten’, onthuld op het Miriam Makebaplein aan De Krook in Gent. De kunstenaar is hiermee toe aan zijn tweede kunstwerk in de publieke ruimte, opnieuw in Gent. Nadat hij het schilderij ‘De Maagd’ aanbracht op de klokkenstoel naast de stadshal, creëerde hij nu een beeld van 3 meter hoog met 4 figuren die met hun hoofden tegen elkaar leunen. Ze staan symbool voor de verbinding van kennis en cultuur die mensen in De Krook ervaren. Michaël Borremans heeft het beeld zelf met de borstel beschilderd. 

In opdracht van cvba Waalse Krook en op voorstel van de Kunstcel van de Vlaamse Bouwmeester en Coussée & Goris architecten / RCR arquitectes werd Michaël Borremans aangesteld voor de kunstintegratie aan De Krook. Het kunstwerk treedt in rechtstreekse dialoog met de indrukwekkende architectuur en de inhoudelijke werking van De Krook. De Krook staat symbool voor de verbinding van kennis, innovatie en cultuur door de bibliotheek, UGent en imec in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid. In tijden waar informatie overal digitaal verkrijgbaar is, zet De Krook in op oriëntatie, inspiratie en innovatie. Hier worden niet alleen boeken gedeeld, maar ook kennis en ervaringen. Meer dan 6 500 bezoekers per dag komen er om van elkaar bij te leren, om boekentips uit te wisselen, om nieuwe media te ontdekken. Alles in De Krook is rond die verbinding van ervaringen opgebouwd, in een heel open structuur.

Coussée en Goris Architecten: “De Krook is een publiek forum geworden, waarin plateaus doorlopen in elkaar. Het gebouw is een antwoord op de stad, een fluïdum van straten en pleinen en water. Het plein voor het gebouw wordt een soort balkon op het water en moest nog een eigen identiteit krijgen. Door een schaal te geven aan de mensen en het gebouw, geeft het beeld extra betekenis. Een werk van Michaël Borremans was de juiste keuze voor deze plek.”

Het beeld van Michaël Borremans is samengesteld uit 4 figuren die de hoofden letterlijk bij elkaar steken. Ze hebben verschillende achtergronden en vertonen imperfecties. Het is een symbool voor het doorgeven van kennis en informatie. De kunstenaar heeft de beelden met de hand beschilderd met zijn specifieke schilderstijl.

Michaël Borremans: ”Ik maak mijn composities voor mijn tekeningen en ander werk altijd met maquettefiguurtjes die ook architecten gebruiken. Ik speel er eerst wat mee, bewerk en beschilder ze dan, en zo kwam ik deze keer ook op dit idee voor De Krook. Ik vond meteen dat het goed zat. Het model was een paar centimeter groot, maar ik heb dat uitvergroot naar 3,5 meter met dezelfde imperfecties. Mensen zijn niet perfect, maar kunnen hun kennis wel delen. Dat is ook zo mooi aan De Krook.”

Minister Sven Gatz: “Hier staan vier menselijke figuren voor ons, zowel mannen als vrouwen en elk van een andere huidskleur, midden op het plein met hun hoofden tegen elkaar geleund. Hoewel ze slechts iets meer dan levensgroot zijn, hebben ze een grote impact op de ervaring van deze nieuwe stedelijke ruimte. Ze verbeelden zowel de kennisuitwisseling als de ontmoeting tussen mensen, centrale elementen in de ambitie van het nieuwe gebouw. Anderzijds sluiten ze aan bij de mysterieuze en soms ironische beeldtaal die het schilderkunstig oeuvre van Michaël Borremans kenmerkt. Het surrealisme van Magritte en het conceptuele van Marcel Broodthaers vloeien hier als het ware samen.”

Schepen van Cultuur Annelies Storms: “Met dit schitterende kunstwerk is Gent weer een icoon rijker. Ik wil tijdens de periode dat ik schepen ben een spoor van kunstwerken aanbrengen in de stad, want kunst werkt verbindend in een stad. Kunst moet je niet alleen in een museum gaan bekijken, maar het mag je ook overvallen en ontroeren wanneer je het niet verwacht.”

Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van het S.M.A.K., schreef een brief aan Michaël Borremans over het werk (zie bijlage). “Met 'De Passanten' maakt Michaël Borremans zijn eerste sculptuur in de openbare ruimte. En onmiddellijk wordt het beeld een icoon voor de stad. Helder en toegankelijk, en toch raadselachtig. Een ‘monumentale miniatuur’ die in een speels ritueel de vluchtigheid van het alledaagse overleeft.”

Het werk treedt in dialoog met een video-installatie van kunstenaar Thomas Bogaert die binnenkort aan de ingang van De Krook geïnstalleerd zal worden en ook van op het plein zichtbaar zal zijn. "Miles & Michaël” geeft een impressie weer van Michaël Borremans die het werk 'De Passanten' met de hand beschildert. Thomas Bogaert (°1967) exposeerde eerder al in S.M.A.K.

Meer info: 

Website: www.dekrook.be

Facebook: https://www.facebook.com/dekrookbe

Twitter: https://twitter.com/dekrookbe

Instagram: https://instagram.com/dekrookbe/


Foto: Titus Simoens