Mechelen heeft een 'Commercieel Strategisch Plan' klaar voor het versterken van haar winkelapparaat. Het plan biedt een totaalvisie voor de toekomst. Jaarlijks zal er een actieplan worden opgesteld om het in de praktijk om te zetten. Aan het plan ging een studie vooraf. Daaruit blijkt dat de stad een groot deel van de eigen bevolking weet te binden, maar dat het aandeel consumenten van buiten Mechelen te laag is. De grootste concurrent is Antwerpen, gevolgd door Leuven en Brussel.

"Ik vind dat het goed gaat, maar het kan altijd beter"

Leuke uitstraling
De bezoekers waarderen vooral de kleinschaligheid van het centrum, de uitstraling van de winkels en de volledigheid van het aanbod. Verbetering is mogelijk op het vlak van parkeergelegenheid, verkeersveiligheid en sociale veiligheid.

Het centrumgebied heeft een aantrekkelijk winkelklimaat met de Grote Markt als belangrijkste begin- of eindpunt. Wel is de leegstand opvallend groot, dubbel zo hoog als in Brugge en Leuven. Het aantal horecazaken ligt 10% lager.

Promotiecampagne
Mechelen zal de komende jaren vooral inzetten op het versterken van de winkeldriehoek van Bruul, Ijzerenleen en Onze-Lieve-Vrouwstraat. Bedoeling is die aantrekkelijker te maken en starters te sturen naar 'missing links' in het winkelaanbod. Er komt een promotiecampagne om Mechelen te promoten als ideale stad om te winkelen en kuieren.

Er mag geen shoppingcenter komen op Mechels grondgebied. Wel wil de stad de verspreide baanwinkels meer clusteren. Ook de bestaande winkelgebieden zullen worden versterkt of bestendigd