Na talrijke moties van de gemeenteraad Erpe-Mere, ook naar aanleiding van de aangekondigde werken aan de Ring van Aalst, liet de NMBS in 2013 al weten dat het technisch mogelijk is om gedurende drie jaar of de duur van de werken op de invalswegen richting Aalst 11 extra treinen per dag in te leggen op de lijn 82, zegt sp.a-ster Anja Vanrobaeys. Maar het kostenplaatje van 1,5 miljoen euro voor 3 jaar wentelde de NMBS volledig af op de gemeentebesturen. Omdat treinen inleggen geen taak is van de gemeente, herhaalde de gemeenteraad van Erpe-Mere in 2014  zijn vraag naar een uitbreiding van het aanbod, maar deed het van zijn kant de inspanning om extra parking te voorzien aan de halte Vijfhuizen. Hoewel die moties altijd doorgestuurd werden naar de stad Aalst, vonden we vanuit het  stadsbestuur weinig steun voor dit alternatief. Indien we beiden hadden aangedrongen bij de NMBS mee in te stappen in dit verhaal, eventueel met een bijkomend budget vanuit de Minder Hinderaanpak van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, dan zou er nu misschien meer volk de trein nemen in plaats van de auto, besluit ze. 

 Klopt, zegt Sam Van de Putte. Openbaar vervoer moet een waardig alternatief bieden, anders schakelen mensen voor de volledige rit over op de auto. Het aanbod op de lijn 82 is met het vorige vervoersplan een beetje uitgebreid, met opnieuw een vroege trein voor de bedrijven op de industriezones en een middagtrein. Maar de laatste trein vanuit Aalst richting Burst vertrekt al om 18 u 23. Wie pas om 17 u op het werk kan vertrekken in Brussel en daar eerst nog de metro op moet, maakt weinig kans die verbinding te halen.  En ook al is het aanbod onvoldoende, het huidige aanbod wordt zelfs niet als alternatief vermeld op de website http://www.ringaalst.be/aalst-blijft-bereikbaar. Zou misschien al een stap vooruit zijn om daarop de dienstregeling van de lijn 82 en de pendelparking aan halte Vijfhuizen te vermelden.