Wie dezer dagen van de richting Tienen naar Sint-Truiden wil, ondervindt grote hinder. Op drukke momenten (’s ochtends bij aanvang van de scholen, ’s middags, vanaf een uur of 3 tot zowat 6 in de namiddag) staan er ellenlange rijen auto’s aan te schuiven en ondertussen ook de lucht te vervuilen met de uitlaatgassen van niet rijdende auto’s. Rijen inderdaad, want niet alleen de Tiensesteenweg knelt, ook wie van de Halmaalweg in die Tiensesteenweg moet invoegen, mag met een aan grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid rekenen op een oefening in geduld die begint ter hoogte van de ingang van Asster. 

Het schoentje knelt daar waar Ziekerenweg en Tiensesteenweg samenkomen. Automobilisten die van de Ziekerenweg komen, nemen er steevast hun voorrang . Voor de anderen is er geen doorkomen aan.

Ik kaartte de toestand reeds aan op de gemeenteraad van 26 maart.  Schepen Stippelmans, die toegaf op de hoogte te zijn van het probleem op deze plaats, haalde o.a. de werken op de Gazomerstraat aan. Dat klopt, maar na deze werken wordt deze straat een fietsstraat en deze is niet voorzien om te dienen als invalsweg. De keuze om van de verbinding tussen Tiensesteenweg en station een fietsstraat te maken druist in tegen elk mobiliteitsprincipe.    

Ook is er sinds die melding ’s morgens politie op het bewuste kruispunt. Een doekje voor het bloeden natuurlijk, want je kan zo’n agent niet continu handhaven op die plaats, en van zodra zo’n officiële officier verdwijnt, dan kan de hele stokkende carrousel weer herbeginnen.

De handelaars van het stukje Tiensesteenweg kunnen zich gelukkig prijzen: je hebt als automobilist voldoende tijd om aan window-shopping te doen, je oog te laten vallen op de laatste nieuwe panden te huur of te koop en je ziet moeiteloos welke zonnecrème in promotie staat. Serieus nu, een kind merkt dat er hier structureel iets compleet fout loopt.

Mijn vraag is dan ook heel duidelijk: er moeten dringend twee borden komen die ritsen verplichten zowel voor het verkeer dat komt van de Ziekerenweg als het verkeer dat komt van de Tiensteenweg. Op die manier daalt wellicht het frustratieniveau bij elke automobilist een heel klein beetje, want iedereen kan leven met ‘elk op zijn beurt’. We zijn immers met velen die beschikken over een wagen en de stad wordt niet groter. Die is wat ze altijd is geweest.

Is dit knelpunt het enige? Bijlange niet! Probeert u de Speelhoflaan maar eens op een spitsuur. En ongetwijfeld kent u in uw beurt het plaatselijke probleem. Neen, de mobiliteit is er hier niet op verbeterd, zoveel is duidelijk. Neemt niet weg dat er in ons land genoeg voorbeelden zijn van geslaagde mobiliteit. Ook in Sint-Truiden moet het kunnen. 


Ann Knaepen

Gemeenteraadslid sp-a