sp.a-Kamerlid David Geerts woonde de briefing bij en kwam terug met gemengde gevoelens: “Ik vind het bewonderenswaardig dat de NMBS met dit aangepaste vervoersplan echt geprobeerd heeft om de dialoog met de reiziger aan te gaan. Er is nog marge om te verbeteren maar het bedrijf heeft echt wel getoond dat het op een andere manier wil gaan werken. En dat verdient een pluim.” “Het is ook goed dat het aanbod op de grote lijnen beter gespreid wordt. Je kan nu vanuit de grote steden om het kwartier een trein naar de hoofdstad nemen. Op die manier verliezen pendelaars geen half uur meer als ze hun aansluiting missen.” Toch toont Geerts zich ook bezorgd: “Op een aantal kleinere lijnen gaat het aanbod achteruit en er worden ook vroege verbindingen geschrapt. Deze treinen worden vooral gebruikt door mensen die vroeg aan de slag moeten zoals postbodes en ploegenarbeiders. Het kan niet de bedoeling zijn dat zij nu noodgedwongen de wagen moeten nemen om naar hun werk te gaan. Dat moeten we echt blijven evalueren en zonodig bijsturen."