Op zondag 13 maart 2016 werd de verlenging van tramlijn 4 tot op de site van het UZ Gent ingehuldigd. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kwam langs maar bracht geen goed nieuws mee. Integendeel: zijn uitlatingen over bijkomende tramsporen en over de Dampoort doen het slechtste vermoeden voor Gent en de Gentenaars. ‘Tramlijn 7? Dat zal voor de volgende regering zijn. Een tunnel onder de Dampoort? Bovengrondse heraanleg is goedkoper.’

Joris Vandenbroucke, sp.a-fractleider in het Vlaams parlement, is verbolgen: "Blijkbaar beseft de minister niet dat hij belangrijke oplossingen voor onze mobiliteitsproblemen in handen heeft. Files, ongezonde lucht en lawaai tasten de leefbaarheid en de economische toekomst van onze stad aan. Het stadsbestuur heeft een visie en een sterk mobiliteitsplan klaar, maar op steun van Vlaanderen moeten de Gentenaars duidelijk niet rekenen. Minister Weyts denkt enkel op korte termijn en blijft blind voor de gigantische maatschappelijke kosten van het mobiliteitsmodel waarin de auto de maat van alle dingen blijft. Tram 7, tram 3, de Dampoort, de Heuvelpoort, het viaduct van Gentbrugge en de B401: met Ben Weyts aan het roer moeten we zelfs niet hopen op een begin van oplossing.”

Gemeenteraadslid Sven Taeldeman reageert met ongeloof: “Het uitstel van de Verapazbrug was al een slecht voorteken. Ik raad de minister aan om eens samen met ons met de fiets in de ochtendspits de Dampoort te passeren. Een oplossing waarbij alle verkeersdeelnemers én de omwonenden in de omliggende wijken beter worden is absoluut noodzakelijk. Gentenaars en bezoekers snakken letterlijk naar adem en houden hun hart vast als hun zoon of dochter de Dampoort moet passeren. Ik begin er sterk aan te twijfelen of men überhaupt wel geïnteresseerd is in het welzijn van de Gentenaars en de mensen die naar Gent komen. Met gezondheid en veiligheid speel je niet, dat neem je ernstig!”

Eerder al had Joris aangetoond, op basis van cijfers van De Lijn, dat in de periode 2009-2019 Antwerpen 30 kilometer tramsporen krijgt en Gent slechts 5 kilometer. “Het is goed dat er in Antwerpen geïnvesteerd wordt maar mag het iets maar zijn voor Gent alstublieft? De verhouding zit duidelijk scheef: Antwerpen heeft maar twee keer zoveel inwoners als Gent maar krijgt zes keer meer tramsporen…”