Via gastronomie, design, festivals en de kust probeert Toerisme Vlaanderen de Franse toerist op een ‘opvallende en aantrekkelijke manier’ te overtuigen. Vandenberghe zet echter enkele vraagtekens bij het doel ervan. “Ze mikken op Franse toeristen? Maar die komen helemaal niet in die buurt. De Franse toerist brengt zijn zomers niet door op Monmartre. Ik ben niet tegen toeristische promotie, maar dit schiet zijn doel voorbij. Bereiken ze dan de buitenlandse toeristen? De Vlaamse straat ligt ergens achteraf verstopt, dus ik betwijfel dat iemand daar moedwillig passeert.”

“Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat prestige en de jacht op een unieke invalshoek hier heeft geprimeerd op doelmatigheid en efficiëntie", aldus Vandenberghe. “Alleen al de kostprijs is duizelingwekkend In totaal 380.000 euro. Terwijl men overal moet besparen en er voor de strijd tegen de radicalisering amper 400.000 euro wordt vrijgemaakt. Hier wordt gemorst met geld.”