Bedrijven trekken steeds meer naar Vlaamse provinciesteden. Nieuwe bedrijven, maar ook gevestigde waarden vestigen zich steeds vaker buiten de hoofdstad. Ook Leuven ziet een stijgende vraag naar kantoorruimte, bevestigt schepen van Economie Mohamed Ridouani.

"De aanwezigheid van de universiteit en haar spin-off’s  maken dat kennis één van Leuvens beste troeven is”, zegt Ridouani. “Combineer dat met een goede ligging, vlakbij Brussel en de luchthaven, en ik begrijp waarom bedrijven zich hier willen vestigen.”

Een extra troef voor de Leuvense regio is de samenwerking tussen en binnen de sectoren gezondheid, technologie en creativiteit, onder de koepel Leuven Mindgate. Ridouani zette dat samenwerkingsplatform op om Leuven nog meer op de internationale kaart te zetten. “Samen met grote kleppers als imec, KU Leuven, UZ Leuven of Materialise profileren we Leuven nog meer als de absolute wereldtop qua innovatie in technologie, kennisinstellingen en geneeskunde.”

Leuven moet wel een bereikbare stad blijven, als het wil doorgroeien tot dé economische kennismetropool. “De mobiliteitsknoop in Brussel is één van de belangrijkste redenen waarom bedrijven naar Leuven en andere steden trekken”, zegt Ridouani. “In dat opzicht is het onbegrijpelijk dat de Vlaamse overheid geen werk maakt van de ontsluiting van Leuven Noord.” Dat plan omhelst de zogenaamde ‘combi-mobiliteit’, waarbij pendelaars gemakkelijk van auto naar openbaar vervoer en omgekeerd overstappen, door een pendelparking vlakbij het station van Leuven en een rechtstreekse aansluiting op de E314 aan te leggen.  “De files op de E314 zouden beperkter zijn, en ook het vrachtverkeer zou zich vlotter kunnen verplaatsen”, zegt Ridouani. “Het zou de transporten van onder andere AB InBev aanzienlijk bevorderen zonder bijkomende hinder. Ook voor de Leuvenaar zou een vernieuwd Vuntcomplex een hele verbetering zijn, omdat het vrachtverkeer dan niet langer door Wilsele en Wijgmaal moet.”

“Kortom, de Vlaamse overheid moet vermijden dat het mobiliteitsprobleem zich verlegt van de hoofdstad naar de nieuwe thuissteden van de bedrijven. Voor Leuven speelt de heraanleg van het Vuntcomplex daar een sleutelrol in”, zegt Ridouani. “Tot dan kunnen we met heel die omgeving weinig aanvangen, omdat de mobiliteit daar nu al problematisch is. Terwijl we al lang plannen hebben om samen met de KU Leuven op Leuven Noord een nieuw wetenschapspark te bouwen.”