U heeft gelijk, mevrouw Galant. Er gebeuren nog altijd veel te veel verkeersongevallen en daarbij vallen nog altijd veel te veel doden en gewonden. Nadat we er in de jaren 2000 in geslaagd zijn om het aantal verkeersdoden gevoelig te doen dalen, blijven we nu hangen.

Het valt ons tegen mevrouw Galant dat uw inspiratie na één jaar blijkbaar al op is en u om nieuwe ideeën bij de burgers moet bedelen.

U heeft ook gelijk als u zegt dat een minister geen tovenaar is, en het siert u dat u de moed heeft om een beroep te doen op de burgerzin van mensen die zich dag in dag uit in het verkeer begeven. Alleen als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en van verkeersveiligheid een persoonlijke prioriteit maakt, zullen we er op een dag in slagen het aantal verkeersdoden naar nul te brengen.

Maar dat ontslaat u niet van uw verantwoordelijkheid. Het valt ons tegen dat uw inspiratie na één jaar blijkbaar al op is en u om nieuwe ideeën bij de burgers moet bedelen. Met 715 verkeersdoden, of 64 per miljoen inwoners, lopen we flink achter op het Europese gemiddelde van 51. Zelfs zonder toverstok kan een land dat niet eens tot de middenmoot behoort, nog heel wat verbeteren. En vooral: de recepten zijn voorhanden.

We helpen u alvast op weg met één goed idee, dat niet nieuw is en waarvan we zeker niet het vader- of moederschap willen claimen. Al zo'n dertig jaar is er consensus over iets dat de verkeersveiligheid enorm kan doen toenemen: het rijbewijs met punten. Jean-Luc Dehaene legde er al in 1990 de wettelijke basis voor, maar sindsdien heeft niemand het aangedurfd om het in te voeren. De Vlaamse regering is er voorstander van, maar is alleen bevoegd voor de rijopleiding en het rijexamen, niet voor de invoering van het rijbewijs met punten.

Als verkeersovertredingen strafpunten opleveren waardoor je uiteindelijk je rijbewijs kan verliezen, gaat de verkeersveiligheid erop vooruit, dat leren ervaringen in het buitenland. Het aantal verkeersdoden kan er met maar liefst met 15 tot 20 procent dalen. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid is onlangs in een studie tot vergelijkbare conclusies gekomen: bestuurders zijn voorzichtiger als ze niet gewoon een boete krijgen, maar ook een groot risico lopen om een tijdlang niet meer te mogen rijden. Belangrijk is dan wel dat de controles volgen, en dat er duidelijk gecommuniceerd wordt over het aantal mensen dat hun rijbewijs verliest omdat ze te veel verkeersovertredingen begaan.

Ook dit is niet dé toveroplossing, maar het is wel de weg van het gezond verstand. Het is een bewezen manier om een grote stap vooruit te zetten. Voer het rijbewijs met punten in, en u hebt uw plaats in de geschiedenisboeken veroverd.

Dit opiniestuk verscheen in De Standaard (21/10)