In eender welke Europese stad kondigt een stem de volgende halte aan in een bus, zodat mensen weten wanneer ze moeten afstappen. Ook in Brussel is dat zo. Maar in Vlaanderen moeten reizigers het nog steeds vaak zelf uitzoeken. ”Als we de files en de luchtvervuiling willen aanpakken en dus meer Vlamingen op het openbaar vervoer willen krijgen, dan is klantvriendelijkheid een van de basisvereisten”, zegt Joris Vandenbroucke.

“Minister Weyts zegt graag dat hij de mensen wil verleiden om de auto vaker te laten staan. Maar hoe wil je mensen op de bus of de tram krijgen als ze niet eens weten wanneer ze hun halte bereikt hebben? Dat is basiscomfort dat al lang in orde moest zijn. We slaan bovendien een mal figuur bij buitenlandse toeristen. De Lijn heeft de mond vol van het openbaar vervoer 2.0, maar slaagt er anno 2016 nog niet eens in de 1.0-versie naar behoren te organiseren”, besluit Joris Vandenbroucke.