De commissie infrastructuur pikt het niet dat NMBS-baas Marc Descheemaecker in hun ogen alle schuld in de schoenen van zijn voorgangers en de Neder­landers probeert te schuiven.

‘Marc Descheemaecker, NMBS-baas sinds 2005, legde dinsdag in de hoorzitting in de commissie Infrastructuur vde nadruk op de periode tot 2004 en op de rol van de Nederlanders in het verhaal’, zegt CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh, die het Fyradossier opvolgt. ‘Maar ik stel vast dat het stil bleef over wat beter kon nadien en binnen de NMBS zelf.’

Van den Bergh heeft dan ook een resolutie ingediend om het Rekenhof alles te laten uitzoeken.‘De vraag is onder meer wat de NMBS wist over de abominabele toestand van de treinen’, zegt David Geerts (SP.A). ‘Er hebben zo’n veertig dienstreizen naar Italië plaatsgevonden. Had de NMBS dan op geen enkele manier enige controle op de kwaliteit van de treinen?’

Volgens Descheemaecker ging het om designreizen en was de kwaliteitscontrole volledig in Nederlandse handen. ‘Want wij waren verantwoordelijk voor onder meer het design en de uitrusting van de trein, niet voor de technische aspecten.’

De Nederlander Richard de Leeuw was verantwoordelijk voor die technische controle. Uit de tweets die De Leeuw de voorbije jaren de wereld instuurde, spatte zijn enthousiasme over de Fyra-treinen en het mooie Italië alleszins af.

‘Dat er veertig dienstreizen plaatsvinden over het design van de trein, vind ik ongelofelijk onverantwoordelijk van Descheemaecker’, zegt David Geerts (SP.A). ‘Zeker na het treinongeval in Buizingen moet veiligheid een topprioriteit zijn. Ik kan niet geloven dat je zes man stuurt om de kleur van de zetels te kiezen en eis inzage in de verslagen van die reisjes.’

Artikel verschenen op www.destandaard.be door cvs/kba