Onlangs beweerde een Essense politieke partij in haar huis-aan-huisblad dat de aankoop van een nieuwe handicar op aardgas een grote miskleun zou zijn. 

Omdat de waarheid ook z’n rechten heeft verdient dit enige rechtzetting en verduidelijking…

Nieuwe handicar

De oude handicar had er heel wat kilometers opzitten en was aan vervanging toe. Een handicar is een speciaal uitgeruste bestelwagen voor het vervoeren van personen met een beperking.  In Essen gebeurt dat al jaren met de gewaardeerde inzet van heel wat vrijwilligers.  In de meeste gevallen zijn de klanten rolstoelgebruikers, waardoor het busje moet uitgerust zijn met een lift, verankeringen om de rolstoelen vast te zetten tijdens het rijden, speciale knipperlichten, … Daarnaast moet het voertuig voor het comfort van de begeleiders ook verhoogd worden.

Standaard is dergelijke wagen niet te koop. Er moet dus een bestelwagen of busje gekocht worden dat volledig dient omgebouwd en aangepast.

Essen ‘vergroent’ haar wagenpark

Sedert geruime tijd kiezen het gemeentebestuur en het OCMW ervoor om hun wagenpark milieuvriendelijker te maken. Daarom ook dat er op zoek werd gegaan naar alternatieven voor een dieselbusje. Een gepaste -elektrische wagen die omgebouwd kon worden bleek niet op de markt beschikbaar. Vandaar dat er werd geopteerd voor een handicar op CNG (Compressed Natural Gas). Aardgas dus.

Na een marktbevraging bleek dat de basisbestelwagen voor dezelfde prijs als een diesel of een benzineversie kon aangekocht worden. De kostprijs voor de uitbouw tot een volwaardige handicar was voor alle modellen even groot.

Deze noodzakelijke ombouw en aanpassing van de hoogte van de bestelwagen hebben echter wel een effect op de brandstoftanks. Om te vermijden dat de handicar een vrachtwagen van een hogere klasse zou zijn, kon het niet anders dan kleinere brandstoftanks dan normaal erin te installeren. Zoniet zouden alle vrijwillige chauffeurs van de Essense handicar een rijbewijs als vrachtwagenchauffeur moeten behalen.

Milieuvriendelijkere CNG op termijn goedkoper dan diesel

Omdat Essen twee voertuigen op CNG aankocht (een bestelwagen voor de uitleendienst en een handicar) ontving het gemeentebestuur van Eandis een gratis slow-fillinstallatie.  Als openbaar bestuur kunnen we via deze installatie tegen voordelig tarief rechtstreeks tanken van het aardgasnet. 

Als de handicar volgetankt wordt met CNG dan kost dat het OCMW € 0,359 per kilo.  Het gemiddeld verbruik is 11,7 kilo per 100 kilometer.

Voor de snelle rekenaar: een rit van 100 kilometer kost het OCMW dus 4,20 euro.

Een gelijkaardige afstand op diesel kost het OCMW € 8,71 per 100 kilometer (€ 1,131 per liter - 7,7 liter per 100 km = € 8.71).  Diesel is dus dubbel zo duur als het ecologischer alternatief CNG.

Toegegeven, in het begin waren er kleinere problemen met de slow-fillinstallatie in de gemeentelijke loods.  Maar intussen zijn deze al lang van de baan en wordt er gewoon ’s nachts zonder problemen getankt in de loods achter het gemeentehuis.

Eens de bouw van het nieuwe Lokaal Dienstencentrum is voltooid wordt overwogen om een bijkomende investering van € 7.000 te doen en ook daar een slow-fillaansluiting te plaatsen.  Maar zelfs met die bijkomende uitgave komt de kostprijs gespreid over de vermoedelijke levensduur van de nieuwe handicar (de vorige ging 8 jaar mee) nog steeds goedkoper uit dan een klassieke, meer vervuilende, dieselversie.

Voor wie het zelf wil narekenen: hierbij alles in een overzichtelijke tabel.

Met dank aan ocmw-voorzitter Imelda Schrauwen voor de gedetailleerde cijfers.