Wanneer fietspad op de Lüdenscheidsingel?

De Lüdenscheidsingel is dezer dagen bron van discussie tussen twee kandidaat-burgemeesters: komt er nu een bushalte of komt er geen bushalte?  Feit is dat in 2012 de Lüdenscheidsingel vernieuwd werd. Het toenmalige fietspad moest plaats ruimen voor een busbaan. Voor het openbaar vervoer een goede zaak (maar waar komt nu die bushalte?), maar vier jaar later kunnen fietsers nog steeds niet over de Leuvense ring tussen het Artoisplein en de Mechelsepoort en moeten ze een omleiding volgen. Nochtans was er de belofte van de Vlaamse overheid om het fietspad gelijktijdig met de vernieuwing van de Lüdenscheidsingel aan te leggen.  

Het ontwerp dat AWV een tijdje geleden voorstelde was 1,2 kilometer lang en zou voor fietsers de snelste, meest comfortabele en tevens de meest korte route zijn tussen de Mechelsepoort en het Artoisplein. De werken hadden al lang bezig moeten zijn vandaar dat we nogmaals een oproep doen om vaart te zetten achter dit dossier. Wij vinden dat een zeer spijtige zaak voor de Leuvenaars en dringen er op aan om de plannen uit te voeren, liefst zo snel mogelijk.

Overigens, een fietsbare verbinding tussen de fietslift naar Keizersberg via de Tramweg naar de Stadsvest in Wilsele komt er dus hoogstwaarschijnlijk ook niet. Dat zat mee in het ontwerp voor het fietspad langs de Lüdenscheidsingel. De fietslift kwam er als alternatief voor de steile Keizersberg. Momenteel moeten fietsers na de fietslift nog drie zware trappenpartijen overwinnen. 

Deze discussie werd gesloten.