Het is tijd voor een grondig onderzoek naar de wijze waarop De Lijn de introductie van ICT-systemen managet. De Lijn en nieuwe technologieën, dat is geen goed huwelijk, zo mag blijken uit de neverending story van vertragingen en oplopende facturen van het “Retibo”-project. Dat systeem moet zorgen voor onder meer accurate reizigerstellingen, een eengemaakt en digitaal ticketsysteem en realtime informatie voor reizigers en chauffeurs. Wellicht zal het al deels verouderd zijn wanneer het alsnog operationeel geraakt, zo lang laat de uitrol van Retibo al op zich wachten.

Wanneer directeur-generaal Kesteloot in het radioprogramma De Ochtend beweert dat “het grootste deel van het geld goed besteed is”, met name aan hardware in bussen en trams, dan valt daar bitter weinig van te merken als reiziger. Nog steeds is het niet mogelijk om alle vervoersbewijzen samen te brengen op één kaartje, laat staan dat je met je mobib-kaart bijvoorbeeld ook deelauto’s en parkings kan betalen zoals jaren geleden al werd aangekondigd.

Exact weten welke bus of tram eraan komt en wanneer precies, het is aan zo goed als geen enkele halte mogelijk. Weten waar je bus stopt? De hardware voor halte-aankondiging is aanwezig in alle sinds 2010 aangekochte bussen maar is op geen enkele bus operationeel. Na de ingebruikname van de nieuwe Albatrostrams in Gent, heeft het nog ruim een jaar geduurd alvorens het systeem van halte-aankondiging aan boord naar behoren werkte. Dat krijg je niet uitgelegd aan bus- en tramgebruikers.

Een simpel ticketsysteem en duidelijke, realtime informatie over rittijden en stopplaatsen, aan elke halte langs de belangrijkste bus- en tramlijnen en in elk voertuig: dat is het minimum aan comfort dat gebruikers van bus en tram zouden mogen verwachten van hun openbare vervoersmaatschappij. De Lijn faalt hierin. We moeten weten hoe het zover is kunnen komen en hoe we ervoor kunnen zorgen dat De Lijn in snel tempo haar achterstand op dat vlak kan bijbenen. Dat is men verschuldigd aan de bus- en tramgebruikers die de prijs van hun ticket of abonnement met gemiddeld 30% hebben zien stijgen, maar daar vooralsnog geen kwaliteitssprong voor in de plaats hebben gekregen.