Oktober is een mijlpaal op vlak van dienstverlening in Brugge. Niet alleen opent op 15 oktober het Huis van de Bruggeling, vandaag lanceren we ook de nieuwe websites van Stad Brugge en OCMW Brugge.

Drie jaar terug lanceerde Brugge een compleet nieuwe stedelijke website. Met een fris design, gebruiksvriendelijk en via alle toestellen (smartphone, tablet…) vlot te consulteren. In een recente test waarbij een nationale krant de websites van alle Vlaamse steden en gemeenten onder de loep nam, kwam Brugge eruit als beste centrumstad, met een score van 8,7 op 10. Toch rustten we niet op onze lauweren. Met de opening van het Huis van de Bruggeling op 15 oktober, staken we nog een tandje bij. Nog meer zoekgemak, nog meer online dienstverlening en een trendy én functioneel design.

Duidelijke contactinfo

Vanaf 15 oktober zit alle dienstverlening onder één dak, in het Huis van de Bruggeling. Dit geven we dan ook prominent weer op onze vernieuwde website. Op de homepage staat een groot blok met alle info over het Huis. Telefoonnummer, (mail)adres, openingsuren…

Wie zoekt, die vindt…

De surfer is de dag van vandaag gewoon om via zoekmachines zijn info te vinden. Kijk maar naar het succes van google. Centraal op de homepage staat een groot zoekveld. Het zoekveld staat veel meer in het zicht als op de vorige website. Begin je zoekterm in te tikken en het systeem vult aan met suggesties. Zo zoek je sneller. De zoekresultaten die je krijgt zijn dan nog eens opgedeeld per thema, zodat je kunt filteren. Naast het zoekveld kun je ook zoeken via de zes hoofdrubrieken die je bovenaan de website vindt.

Vraag het online aan

De website bevat liefst 250 webformulieren waarmee je tal van zaken online kunt aanvragen. Ruim 70 procent van de dienstverlening bieden we al digitaal aan. Een adresverandering aangeven, een sticker geen reclame bestellen, een vergunning voor het spelen van versterkte muziek aanvragen, … het kan allemaal via www.brugge.be. Je hoeft niet langer in de rij te staan en regelt je administratie waar en wanneer je wil. Via de computer op kantoor, met je tablet vanuit je luie zetel of via de smartphone onderweg.

Afspraak maken en chatten

Voor de afhandeling van een aantal producten dient de burger een afspraak te maken in het Huis van de Bruggeling. Die afspraak kun je via de website maken. Via de knop op de homepage of via de knop op de betrokken pagina. Je ziet meteen welke momenten nog vrij zijn. Via de website kun je, vanaf 15 oktober, ook live chatten met een medewerker in het Huis van de Bruggeling.

Mijn Brugge

Wil je de online dienstverlening ten volle gebruiken, dan maak je best een Mijn Brugge-profiel aan. 8.000 Bruggelingen deden dat al. Mijn Brugge is je persoonlijk loket op de website van de Stad.

De voordelen?

• Je wint tijd bij je aanvragen, want veel informatie op de online formulieren (naam, adres, tel.nr…) wordt automatisch ingevuld;
• Je kan op elk moment de status van je aanvraag of je melding opvolgen;
• Je kan aanvragen doen waarvoor je je identiteit moet bewijzen;
• Je krijgt nieuws en informatie op maat te zien.

Nieuw is hier dat je via Mijn Brugge een eerdere online aanvraag (bijvoorbeeld voor een subsidie) kunt hernemen. Je ziet alle info die je eerder invulde, past aan waar nodig en je verstuurt het formulier opnieuw. Dit zorgt voor tijdswinst.

OCMW
Voortaan draaien de websites van Stad Brugge en OCMW op hetzelfde technisch platform. Dit biedt heel wat voordelen op organisatorisch en financieel vlak. Nuttig is ook dat we bepaalde pagina’s over de beide websites kunnen delen. Een 90-tal productpagina’s van OCMW is ook opgenomen in de website van de Stad. Dit is handig voor de burger, want soms weet deze niet of hij voor een bepaald product bij de Stad of bij het OCMW terecht moet.

Deze vernieuwde website van Stad Brugge is een samenwerking tussen de diensten Communicatie en Citymarketing, Informatica, de projectcoördinatoren van het Huis van de Bruggeling en webfirma Tobania.