Weer 30% minder reizigers voor de belbus

Het aantal mensen dat de belbus neemt in onze provincie is tussen januari en mei van dit jaar gedaald met 30 procent. Vorig jaar was er ook al een halvering, van gemiddeld 33.964 naar 19.267 reizigers per maand. Dat is het gevolg van de nieuwe routeplanner van De Lijn, die pas een belbus aanraadt als een rit via reguliere lijnen meer dan 2,5 keer zo lang duurt als met de wagen.

"Deze cijfers tonen echter helemaal niet aan dat we reizigers verliezen”, zegt Sonja Loos van De Lijn. “Onze reservatietool Cover houdt rekening met een aantal parameters, en verwijst minder snel naar de belbus. In plaats daarvan wordt vaker gekozen voor alternatieve routes via reguliere lijnen, en dat is een pak efficiënter. De vroegere belbusreizigers zitten nu dus op die trein, tram of bus die altijd al reed.”

Die wijziging zorgde aanvankelijk voor heel wat klachten. Maar dat is volgens De Lijn nu opgelost. “Er waren aanvankelijk wat kinderziektes en onduidelijkheden, maar dat hebben we aangepast. Zo is er ondertussen een uitzondering voor mensen die minder goed te been zijn en voor 65-plussers. Iedereen heeft zijn weg nu gevonden.”

Uitsterven
“Klopt niet”, zegt Els Robeyns, burgemeester van Wellen en Vlaams parlementslid (SP.A). Na de invoering van de nieuwe routeplanner richtte zij samen met Lommels burgemeester Peter Vanvelthoven al de Facebookgroep 'Red De Belbus' op. “Toen heb ik al voorspeld dat de belbus zou uitsterven, en de nieuwe cijfers geven mij gelijk. Bovendien is De Lijn zich stilaan helemaal anders aan het organiseren, met vervoersregio's. Daardoor komt de organisatie van de belbus in handen van de gemeenten. In grotere steden kan dat nog lukken, maar kleine gemeenten zullen dat simpelweg niet kunnen. De belbus zal dus niet alleen verdwijnen, maar de schuld daarvoor zal ook nog eens in de bak van steden en gemeenten geschoven worden.” 

Deze discussie werd gesloten.