Zuidelijk deel Heist-op-den-Berg dreigt onbereikbaar te worden

verschenen in Gazet van Antwerpen op 11 januari 2018

Heist-op-den-Berg dreigt nog veel meer openbaar busvervoer te verliezen. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van de Vervoersregio Mechelen, dat het toekomstige mobiliteitsbeleid aan het uittekenen is. Met name het zuidelijke deel van de gemeente dreigt nog onbereikbaarder te worden.

‘De buslijnen 160 en 161 via Pijpelheide en Booischot naar Heist zouden afgeschaft worden.’

De voorlopige conclusies van de vergaderingen binnen de Vervoersregio Mechelen hebben voor Heist-op-den-Berg een moeilijk te verteren beeld geschetst van het openbaar busvervoer in de toekomst. Er waren de voorbije jaren al heel wat klachten over het afbouwen van de dienstverlening, maar er wordt nog meer bespaard op Heists grondgebied.

In de voorlopige plannen rijdt buslijn 511 (de lijn van Herentals via Heist naar Mechelen) voortaan ook om via Wiekevorst. “Dat is een positieve evolutie. Maar daar stopt het goede nieuws. Buslijn 510 Mechelen-Heist-Westerlo-Geel rijdt niet langer via Beerzel, Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Sint-Katelijne-Waver, maar rijdt enkel via de N15. De gevraagde omweg via Booischot komt er niet, ondanks de erkenning dat daar een groot potentieel ligt. De redenering is dat er al een station in Booischot is”, zegt schepen van Mobiliteit David Geerts (sp.a).

“Buslijn 297 van Heist naar Lier zou een omweg maken via Koningshooikt, wat de reistijd gaat verlengen. De verlenging tot Boechout is dan weer afgeketst, nochtans hadden we zo de aansluiting met de tram kunnen maken. Er gaat ook geen bus naar Schriek en Tremelo, ondanks het zeer grote potentieel in die richting. En de buslijnen 160 van Aarschot via Pijpelheide naar Heist en 161 van Aarschot via Booischot naar Heist zouden afgeschaft worden”, somt Geerts verder op.

“Drieste besparingen”

“Blijkbaar wordt dus niet naar de voorstellen geluisterd die we met ons breed gedragen Heistse verkeersplatform gedaan hebben. Het opzet van een Vervoersregio kan niet werken in een klimaat van drieste besparingen”, geeft Geerts aan.

Mogelijk worden in een volgende fase aan het huidige voorstel nog enkele verbindingen toegevoegd. Maar voor dat ‘vervoer op maat’ zou maar heel weinig budget zijn en de gemeente wil het basisplan nu niet goedkeuren om dan in tweede instantie van een kale reis terug te komen of zelf veel te moeten bijpassen. Dus heeft Heist onlangs tijdens een geanimeerde vergadering formeel een veto uitgesproken tegen de voorliggende plannen opgesteld door het studiebureau. Kort daarna kreeg de gemeente bericht dat het voortaan onderverdeeld zou worden bij de Vervoersregio Kempen. “We waren totaal verrast dat we naar de Kempen werden verhuisd. De huidige buslijnen in Heist zijn namelijk vooral op Mechelen gericht. Dit is buiten ons medeweten beslist en we hebben ook geen uitleg gekregen. Is het omdat we ons veto hebben gesteld? We weten het niet.”

Gemeenteraadsleden Kurt Vets en Sebastiaan Marien (beiden CD&V) stelden op de gemeenteraad van dinsdag ook vragen bij de verhuizing naar de Kempen. Ze benadrukten ook dat de bediening van de deelgemeenten enorm belangrijk blijft. “Het kan niet dat De Lijn enkel nog rendabele lijnen wil uitbaten en al de rest links laat liggen, want ook de inwoners van de deelgemeenten betalen belastingen”, klonk het.

Volgens de Heistse N-VA is nog niets definitief beslist. “We zullen mee informeren om een beter oplossing te vinden voor Heist. Wel is het bekend dat De Lijn meer focust op grote lijnen. Binnengemeentelijk verkeer vraagt initiatief van gemeente”, aldus Patrick Cottenie van N-VA.

Buslussen

Zo komt het befaamde klaverblad misschien automatisch weer op de tafel. Dat zijn vier buslussen vertrekkende vanuit het station die voor de lokale bediening in de deelgemeenten en de verbinding met het centrum zorgen. Het concept werd in de aanloop naar de verkiezingen van 2012 door CD&V al even in de schijnwerpers geplaatst. “Als De Lijn de deelgemeenten niet meer bedient, moet de gemeente zelf iets verzinnen om onze inwoners toegang te geven tot pakweg de gemeentelijke diensten, het zwembad of de sporthal. Dit zal de gemeente wel geld kosten. Terwijl wij vinden dat dit net de taak van De Lijn zou moeten zijn”, zeggen Sebastiaan Marien en Kurt Vets. “En het zou toch helemaal te gek zijn dat wij busverbindingen in onze gemeente zelf gaan financieren en De Lijn daardoor in bijvoorbeeld Mechelen het busaanbod kan verbeteren.”

Voor burgemeester Luc Vleugels (CD&V) is het duidelijk. “In het zuidelijke deel van onze gemeente ontstaat een enorm grote grijze vlakte. Er zal geen busaanbod meer zijn in Achterheide, Pijpelheide, Grootlo en Schriek in het kernbusnet of aanvullende busnet. Als wij dat dan met gemeentelijke middelen moeten oplossen, dan worden dat gigantische kosten voor ons. We kunnen dat niet dragen als er niet de minste kapstok is.”

Deze discussie werd gesloten.