IEDEREEN HEEFT NOOD AAN NIEUW SOCIALISME

Gedeelde mobiliteit en een sterk, stipt en efficiënt openbaar vervoer

#wijzorgenervoor


Vlaanderen staat stil. Letterlijk. Nieuwe file-records sneuvelen aan de lopende band. In Vlaanderen liggen de kaarten nochtans goed om ons vlot en duurzaam te verplaatsen: kleine regio, dichtbevolkt, dichtste spoor- en wegennet van Europa, zeer goed uitgeruste centrumsteden (op een boogscheut van elkaar) en zelfs dorpscentra met goede faciliteiten. En toch rijden we onszelf elke dag een beetje meer muurvast.

Gedeelde mobiliteit en een sterk, stipt en efficiënt openbaar vervoer

Zo kunnen we niet meer verder. Nieuwe tijden vragen nieuwe oplossingen. Daarom moeten we ervoor zorgen dat het bezit - niet het gebruik - van een auto voor zoveel mogelijk gezinnen overbodig wordt. sp.a zet radicaal in op gedeelde mobiliteit. Wie koopt er nog een volledige CD om nu en dan naar een bepaald nummer te luisteren? Streamen is zoveel handiger. Wel, ook onze mobiliteit moeten we spotifyen

Voor veel mensen zijn alternatieven vandaag te duur, of zijn ze er gewoon niet. Dat is net wat sp.a wil doen. Die alternatieven uitbouwen, zodat het voor iedereen een evidente, gemakkelijke en betaalbare keuze wordt, zodat het logisch is om niet langer per se zelf een auto te hebben. Het is dan aan de politiek om alternatieven voor iedereen mogelijk te maken, niet alleen voor de happy few. 

  • We zorgen ervoor dat deelfietsen, deelauto’s én openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar zijn. In de plaats van een parkeernorm (minimum aantal plaatsen voor privé-auto’s) gaan we voor een MOBI-punt in elke wijk. Met plaats voor deelauto’s, deelfietsen en een halte voor het openbaar vervoer.

  • We gaan voor een betonstop voor auto’s: we moderniseren wegen, maar breiden ze niet langer uit. Want 30 jaar breiden we uit en al 30 jaar groeien de files. In de plaats daarvan maken we werk van en investeren we volop in een sterk, efficiënt en stipt openbaar vervoer. Overal.  

  • We investeren volop in het dichtste en veiligste fietspadennetwerk van Europa, want dat is wat we nodig hebben, als iedereen stilstaat met de auto. Zeker in nieuwe tijden met elektrische fietsen is dat een must.

  • In plaats van mensen te belonen (met een salariswagen) om in de file te staan, keren wij het om. Het is vandaag veel logischer om werknemers te betalen in euro’s in plaats van in auto’s. Wij steunen en investeren in werkgevers die hun werknemers belonen wanneer ze dichter bij hun werk gaan wonen. En hoe beter en meer bereikbaar je woning is, hoe minder belastingen je erop moet betalen.

  • Verkeersveiligheid is een topprioriteit. Ons verkeer vandaag eist nog altijd te veel doden. Dat is onaanvaardbaar. Onze doelstelling is 0 doden. Met een verdere uitrol van trajectcontroles op gewest- en snelwegen geven we snelheidsduivels geen kans. Dat gedrag moet aangepakt worden, zonder taboe en zonder tolerantiemarge. Wie hardleers is, hoort niet thuis achter het stuur. De invoering van een rijbewijs met punten moet sluitstuk zijn van het verkeersveiligheidsbeleid.

Onze mobiliteit heeft nood aan nieuw socialisme. #wijzorgenervoor