Rijd je, dan drink je niet. Punt. 20 jaar geleden trokken we met sp.a aan de kar om snelheidszones 30’ in te voeren rond scholen. Toen was het kot te klein, nu vindt iedereen dat normaal. Hetzelfde met roken op café of op het werk. Binnen een aantal jaar zullen we ongetwijfeld hetzelfde denken over drinken én rijden. Waarom lieten we dat ooit toe?


Wij willen dat mensen zich amuseren, op café gaan en feesten, of een goed glas wijn drinken tijden het eten moet altijd kunnen. Maar dan rijd je gewoon niet meer. Zo simpel is het. 


=> na 25 jaar BOB-campagnes zijn we er niets op vooruit gegaan: het aantal mensen dat tijdens de week drinkt en rijdt, ligt 3x hoger dan 10 jaar terug. Tijdens de weekendnachten ligt het percentage bestuurders onder invloed bij ons op 12,6%. Dat is 9x meer dan in Nederland. Alcohol is vandaag de belangrijkste killer in het verkeer (bij 1 op 4 ongelukken). 


Rijden met 0,5%


  • je reageert trager, de concentratie en inschatting vermindert, het zicht neemt af

  • met 0,5% promille heb je 2,5 meer kan om een dodelijk ongeluk te veroorzaken

  • je neemt meer risico’s en je rijstijl wordt sportiever/agressiever


Voor professionele chauffeurs is het nu al 0,2%


  • voor taxi- en vrachtwagenchauffeurs geldt vandaag al de 0,2%-regel. Dat vinden we maar normaal, omdat het hun job is. Maar als we zelf de weg op gaan, dan is er toch geen excuus om die regel gewoon te veralgemenen? 


sp.a-voorstel


  • verlaging van de drempel van 0,5% naar 0,2% (dit om hele lichte hoeveelheden alcohol in het eten (zoals alcohol in de saus:) niet te bestraffen.  


Wat zeggen de tegenstanders?


  • “Het is vooral een probleem bij de jonge, onervaren chauffeurs. Laten we nultolerantie invoeren tot 25 jaar” - KLOPT NIET - Jongeren zijn vaker betrokken bij weekendongevallen (omdat ze dan gewoon met meer zijn op de weg), maar procentueel doen zij niet slechter of beter dan andere leeftijdsgroepen. 

  • “Er is maar één kleine groep die zich niet aan de regels houdt, nu straf je iedereen met te veel betutteling.” - KLOPT NIET - 1 op 4 Belgen zegt dat ze elke maand wel eens boven die limiet zitten. Dat is het hoogste cijfer van 32 Europese landen. 

“We moeten vooral de pakkans verhogen. Maar dat vergt meer middelen voor politie en die hebben we nu niet.” - DAT IS GEEN EXCUUS. Maar wel een kwestie van keuzes. 150 verkeersdoden per jaar door alcohol, dat kunnen we vermijden door in de eerste plaats ondubbelzinnige, duidelijke en strenge regels te stellen. Dat kost geen geld.